Isnin, 17 Mac 2008

-African Chair-



Satu kerja daripada tahun-tahun awal Bauhaus, mengandaikan hilang untuk masa lampau 80 tahun, telah sembuh: orang Afrika Chair, dicipta oleh Marcel Breuer dalam kerjasama dengan penenun Gunta Stölzl. Hanya sebelum ini dikenali dokumentasi ini takhta seperti sebuah perabot adalah sezaman hitam putih mengambil gambar. Dibuat kayu yang dicat dengan satu tenunan tekstil berwarna-warni, kerusi ini mewujudkan semangat Bauhaus awal objek lain tiada yang suka. Ia adalah karya pertama oleh Marcel Breuer, yang kemudian meneruskan untuk menulis sejarah reka bentuk dengan perabot kelulinya yang berbentuk tiub. Dengan sokongan Ernst von Siemens Art Foundation, ia adalah mungkin untuk menjamin dongengan ini dan unik berkhidmat koleksi Bauhaus Archive di Berlin.

Hari ini pun, warna-warni dicat dan upholsteri kerusi sejenis kayu keras membangkitkan persatuan-persatuan visual yang adalah berkait dengan nya hak milik; bagaimanapun, ini menyediakan tiada maklumat mengenai tujuan asal kerusi. Pelbagai hipotetikal guna pada masa penubuhannya adalah mungkin: kerusi boleh telah berkhidmat sebagai satu 'takhta' untuk pengarah Bauhaus, yang ditakrifkan sebagai nakhoda peranannya sebuah bangunan tumpang selaras imej kendiri Bauhaus awal. Takhta seperti pembinaan juga boleh dirujuk untuk persefahaman bagi ibu seni bina semua kesenian dalam teori seni bina yang klasik, dengan sebagai pemimpin arkitek dan penganjur - satu peranan dengan yang Walter Gropius dikenalpasti semua hidupnya. Bersama dapat difikirkan adalah tafsiran sebuah perabot ini serupa satu perkahwinan simbolik kerusi, memberi ungkapan untuk hubungan rapat antara Marcel Breuer dan Gunta Stölzl pada masa. Semua penjelasan-penjelasan percubaan ini adalah ditapis dari ramai hemat dan teori-teori yang telah beredar serentak pada tahun-tahun awal Bauhaus; mahupun kemudian ataupun kemudian adalah komen-komen yang mana-mana khusus dibuat mengenai kerusi. Dengan kemunculan pepatah Bauhaus Art dan Technology - Satu New Unity bermula dalam 1923, ia menjadi satu simbol untuk satu era sejarah Bauhaus yang telah datang untuk satu matlamat. Oleh sebab itu, ia adalah satu manifestasi fizikal yang tiada tara alam semesta konsepsi dan kompleks Bauhaus awal.

Bauhaus Archive adalah membentangkan kerusi ini dalam konteks tambahan daripada kerja Bauhaus awal yang menekankan kepentingannya yang unik. Pameran itu juga termasuk satu gambaran Bauhaus Marcel Breuer Film, yang telah dicetak dalam 1926 dan percubaan untuk menunjukkan pembangunan rekabentuk perabot di Bauhaus - daripada orang Afrika Chair untuk perabot keluli berbentuk tiub.

Tiada ulasan: